lördag 13 oktober 2012

Framme i Homa Bay

Nu är vi framme i Homa Bay

Vi tog en buss från Nairobi igår morse och åkte hela dagen för att komma fram sent på eftermiddagen till Homa Bay. Vi gick runt lite i stan och kollade läget och tog sedan in på ett Hostel med en trevlig bar.
Efter att vi duschat och packat upp så tog vi oss en välförtjänt öl till maten. Det smakade fint!

Idag började vår jakt på ett permanent boende, det tog oss hela dagen. Vi träffade en man vid namn Amos som hjälpte oss jämföra olika boenden och hjälpte oss hitta till de olika ställena. Kulturkrocken blev efter några timmar för stor och vi tröttnade på honom och avböjde vänligt mer hjälp ;-)

Till slut har vi nu kommit till ett trevligt boende som vi bestämde oss för strax innan det blev mörkt och nu är vi supernöjda! Vi bor i ett stort tält med utsikt över Lake Victoria, och med en kamel som närmsta granne!
Det som fick avgöra var att detta var enda stället med internet i hela staden.

Vi har nu funnit den mat vi kommer leva på de närmsta veckorna. Ugalin smakar skit (eller ingenting?!) så det får bli Chapati för oss framöver. Chapati är ett sorts bröd som är stekt som en pannkaka, mycket trevligt istället för ris som upplevs lite väl flott här i Kenya.

Resan hit över "The Rift Valley" var helt fantastisk! Det växlade mellan torr savann och härligt gröna slätter uppe i bergen. Ibland körde vi igenom lite större samhällen med marknader och där kunde vi se vad de olika stånden hade att erbjuda från vårt bussfönster. Resan var 8 timmar lång, men ett rent nöje och vi knäppte säkert flera hunda halvdåliga bilder både jag och Julia från fönstret :)

Te-plantage utmed vägen.

Utmed vägen till Homa Bay

En av många marknader på vägen.

Maja med nyfikna ungar i Homa Bay, nära Amos hus.

En av de vackra vyerna vi passerade med bussen.
Savannen, tittar du väldigt noga finns en massaj längst bort :)